Media

Interview Katse Babbels, 2023

Annegien de Bruijn, beeldend kunstenares.
Kunstspoor 2023 is weer voorbij en wellicht heeft u ook een kijkje genomen bij de expositie van Annegien de Bruijn over de slaperdijk in de Molstraat in Kats. Het pand dat vroeger uit 5 landarbeidershuisjes bestond en nu één grote woning is door Annegien haar vader in 1968 per toeval ontdekt. Pa was architect en bedacht tot in de details hoe dit vakantieparadijs er uiteindelijk uit moest gaan zien. Het was toen een grote bouwval en hij ging er mee aan de slag om er een familiehuis van te maken. Zelf was hij ook van aanpakken en zodoende verbleven Annegien, haar 2 zussen en broer vele vakanties en weekenden in Kats om het huis te verbouwen. Daar heeft ze nog altijd prettige herinneringen aan, op de lagere school heeft ze zelfs een spreekbeurt gegeven over het dorp Kats. Jaren geleden heeft het huis weer een drastische metamorfose ondergaan tot wat het nu is, dit keer door de zus van Annegien. Na haar middelbare school, ging Annegien op haar 19e psychologie studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1989 tot 2002 heeft ze daar op kamers gewoond. Ze studeerde af in ontwikkelingspsychologie. Een baan hierin vinden bleek niet zo eenvoudig, dus ging ze bij een onderzoeksbureau werken en daarna bij de Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels had ze haar man, die een kunstuitleen exploiteerde, ontmoet en Annegien ging hem daarbij helpen. Ze kochten een huis (bouwval) in Haarlem en verbouwden dat met vereende krachten tot het naar hun zin was. Tijdens de verbouwing realiseerde ze zich dat ze eigenlijk het gelukkigst was, als ze met haar handen iets aan het maken was. Annegien was als kind altijd al bezig met haar handen, armbandjes maken, tekenen, schilderen en toen de verbouwing in Haarlem erop zat, schreef ze zich in bij een edelsmidopleiding in Amsterdam, een dependance van Schoonhoven. Al gauw had ze in de gaten dat het gepriegel eigenlijk niets voor haar was. De cursus beeldhouwen bij een kunstenaar in Haarlem sprak haar veel meer aan en toen die cursus stopte ging ze verder op de kunstacademie Haarlem/Leiden. Vervolgens deed ze de driejarige (deeltijd)opleiding Ruimtelijk Vormgeven en Beeldhouwen bij Crejat in Alkmaar. Het was een zeer gevarieerde opleiding en dat beviel Annegien bijzonder goed. Na het afstuderen stond ze op eigen benen. Dat was in het begin best moeilijk, haar zelfvertrouwen was nog niet groot. Bij de verkoop van haar eerste beeldje durfde ze niet te zeggen dat zij het gemaakt had. Bij de 1e keer als gastexposant bij Kunstspoor in Kats exposeerde ze een Alzheimerserie, gemaakt toen haar moeder hier mee te maken kreeg. Veel bezoekers herkenden dit in haar werk en dat bracht veel emoties met zich mee. Annegien: ”Je maakt iets dat uit jezelf komt. Je wilt je idee in een kunstwerk laten uitkomen. Het is voor mij een groot compliment als je kunst emoties kan losmaken en het mensen kan raken”. 
Annegien werkt met allerlei materialen zoals hout, steen, klei, enz. Klei vindt ze heerlijk materiaal. Je kunt blijven kneden tot het naar je zin is. Hout is prachtig, maar geeft meer beperkingen, het heeft al een vorm, soms combineert ze het dan met ander materiaal. Bij steen moet je van tevoren goed bedenken wat je wil. Je maakt soms een verrassende ontwikkeling mee. Vaak ben je wat beperkt in vormgeving.
Atelier. Na een antikraakpandje in Haarlem werd het schuurtje achter het huis haar werkplek, maar dat resulteerde vaak in werken aan de tafel in huis. De kinderen, dochter en zoon, vonden dat maar een troep op tafel. Gelukkig heeft ze een atelier op een industrieterrein in Halfweg kunnen huren. Hier zitten meerder kunstenaars, dus sociale contacten genoeg. Broedplaats Bogota heet dit collectief. Men organiseert gezamenlijk exposities en er zijn “Open atelierdagen”.
Werkwijze. Annegien is eigenlijk met alles tegelijk bezig. Ze begint meestal met een verhaal, bv. iets uit de maatschappij wat speelt. Dan gaat ze experimenteren. Soms komt ze wat tegen en denkt: “daar wil ik wat mee”. Ga niet met haar een boswandeling maken, want dan kom je met een lading hout thuis! Ze gaat altijd door totdat ze het heeft zoals ze het wilde.
Creativiteit. Dit zit zeker in de genen. Haar opa, vader en 2 ooms waren architect. En haar vader heeft altijd een tekenblok mee, maakt schetsjes en aquarellen. Haar zussen en broer zijn ook creatief, erg handig en maken van alles zelf. Haar kinderen vinden haar werk inmiddels leuk en zijn trots op haar. Haar dochter die net klaar is met HAVO twijfelt nog tussen interieurarchitect of psychologie. Zoonlief studeert en woont in Delft.
Annegien beleeft altijd veel plezier aan haar creatieve activiteiten. Daar ze altijd met vele dingen tegelijk bezig is, vindt ze af en toe een deadline voor een expositie, zoals voor dit Kunstspoor, best wel prettig.
Kats. Het huis is inmiddels van haar zus, maar als ze behoefte heeft om hier te willen zijn kan dat praktisch altijd. Ze kent hier inmiddels al heel wat mensen en wordt altijd weer geraakt door de rust, de zee, de ruimte en de gemoedelijke sfeer die ze hier ervaart.

Interview gedaan door Leen van Loon.

________________________________________________________________________________________________________________

My bronze sculpture ‘Bravery’ featured in the interiors of Stock Dutch Design in two books, HOOG The Best Dutch Interior Design (p.104) and Thuis Best (p.74) by Leonie Hendrikse & Froukje de Both

________________________________________________________________________________________________________________

Participation in Group Exhibition ’75 jaar Vrijheid’ in Schermerhorn, 2020

________________________________________________________________________________________________________________

Participation in Group Exhibition in Krommenie, december 2019